KINA-PORTAL.DK

Indgangsportal til kinesisk samfund, kultur, historie og meget mere...

Sommerpaladset (det gamle) Yuan Ming Yuan
圆明园;圓明園

Der er faktisk to sommerpaladser i Beijing. 
Det Gamle Sommerpalads Yuan Ming Yuan og  Det nye Sommerpalads Yi He Yuan, som er det populæreste af de to.

Yuan Ming sommerpalads

Det Gamle Sommerpalads (Yuan Ming Yuan) 
Adresse 28 Qinghua West Road, Beijing,gamle sommerpalads

Her lidt om Det gamle sommerpalads, Yuan Ming Yuan (Den Perfekte Renheds Have). 

Det gamle kejserlige sommerpalads var et kompleks af paladser og haver, der fyldte 3,5 km2, hvilket er næsten fem gange så stort som Den Forbudte By. 

Opførelsen af anlægget begyndte i 1707, under den daværende kejser Kangxi og var den gang i en meget mindre skala. 
Sommerpaladset var tiltænkt kejserens fjerde søn, den senere kejser Yongzheng.

I 1725, udvidede kejser Yongzheng, haveanlægget der var opdelt i tre områder, der hver især havde hundredvis af haller, pavilloner, templer, gallerier, søer osv. hvor man havde genskabt flere berømte steder fra det sydlige Kina.

Der var også efterligninger af europæiske bygninger lavet i sten. 
Man havde også lavet nogle tibetanske og mongolske bygninger, da Tibet og Mongoliet var en del af riget.
Dog var 95 % af bygningerne i kinesisk stil. 

Man kan i dag se ruinerne af de europæiske stenbygninger på stedet.
En enkelt bygning er genopført nemlig en pavillon med labyrint.

Under Kejser Qianlong's regeringstid, fik sommerpalads anlægget den anden udvidelse og kejseren tog personligt interesse i anlægget og ledede arbejdet med udvidelsen. Qianlong også tiltag til udvide antallet af bygninger til 50.
I midten af det 19. århundrede, havde de kejserlige haver undergået udvidelser på den ene eller anden måde i over 150 år.

Artikel fortsætter efter annonce
       Annonce

Plyndring og nedbrænding af paladsanlægget
I 1860, under den anden Opiumskrig, blev en lille delegation Gamle Sommerpalads - på to britiske udsendinge, en journalist fra The Times samt en lille eskorte af britiske og indiske soldater, sendt til Beijing for at møde Prins Yi og forhandle en overgivelse af  Qing-regeringen.

I mellemtiden nåede de franske og britiske tropper frem til sommerpaladset og udførte en omfattende plyndring og ødelæggelse.
Senere fremgik det, at forhandlingsdelegationen var blevet fængslet og tortureret, hvilket resulterede i 20 dødsfald.

Den britiske højkommissær i Kina, Lord Elgin, gengældte denne handling og beordrede en fuldstændige ødelæggelse af hele sommerpaladsets område, som derefter blev udført af britiske tropper.

Paladsområdet var så stort, at det tog 4.000 mænd 3 dage at nedbrænde og ødelægge det.
Mange af genstandene fra paladserne blev sendt til den engelske dronning Victoria samt de britiske og franske museer, hvor de indgik i samlingen af andre plyndrede genstande udført af de britiske og franske hære.

De fremvise genstandene, blev benævnt ’ Fra den kinesiske kejsers sommerpalads’ som derved skulle understregede den britiske sejr og dominans samt anskueliggøre den britiske hærs magt over den kinesiske kejser, så derfor blev de ofte fremvist som krigsplyndringer, snarere end kunst,
En stor samling blev sendt til Frankrig, hvis soldater også havde deltaget i plyndringen.

Mange udsøgte kunstværker - skulpturer, porcelæn, jade, silke klæder, udførlige tekstiler, guldgenstande og meget mere - blev stjålet og findes nu i 47 museer over hele verden, ifølge UNESCO.

Artikel fortsætter efter annonce
Annonce

vestlige bygningsanlæg Opførelsen af ​​de vestlige huse i et hjørne af det store haveanlæg, faldt sammen med den sene barok- og rokokostil i den europæisk arkitektur.

Arkitekturen af de vestlige have- og bygningsanlæg var lavet af Giuseppe Castiglione, en italiensk Jesuitter og missionær i Kina, hvor han fungerede som en rådgivende kunstner for det kejserlige hof i over 30 år.

Projektet blev initieret af Qianlong i 1747 i en have, der engang blev brugt af Yongzheng, med opførelsen vestlige anlæg af ​​europæisk stilede paladser og haver, voliere, en labyrint og perspektivmalerier organiseret som en udendørs teaterscene samt springvand designet af Michel Benoist.

Ud over hans dygtighed som maler var han også ansvarlig for at designe paladser i vestlig stil i de kejserlige haver i det gamle sommerpalads med hjælp fra andre jesuitter som Jean-Denis Attiret.
Castiglione skabte også trompe l'oeil malerier på paladsets vægge.
(Trompe l'oeil er en kunstform bestående i optisk bedrag hvor et maleri eller en bestemt detalje på et maleri fremstår helt naturtro og i tre dimensioner.)

Artikel fortsætter efter annonce
       Annonce
Andre relevante emner og annoncer: