Slideshow

KINA-PORTAL.DK

Indgangsportal til kinesisk samfund, kultur, historie og meget mere...

Denne side blev sidst ændret den 05-Nov-2020    
  Art. 11.11.1

Traditionel kinesisk musik

kan spores 7.000 - 8000 år tilbage, baseret på opdagelsen af ​​en knogle fløjte lavet i den yngre stenalder.

Rituel musik var ikke rigtig underholdning, men et middel for klanlederne til at nå politiske og sociale mål.

klokkespilMusik var så vigtig, fordi det ideelle samfund skulle styres af ritualer og ceremonielle funktioner. I en kultur, hvor mennesker fungerer efter ritual og ceremoni, bruges musik til at hjælpe med at dirigere og styre dem.

I Xia, Shang og Zhou dynastierne var det kun for de kongelige familier og højtstående embedsmænd, hvor musikken, som blev foretaget på klokkespil og klokker (Bianzhongs (编钟), der var en rituel forestilling.

Under Tang-dynastiet, udbredtes musik, dans og sang sig fra det kongelige hof og ud til almindelige mennesker.tang musik
Med indførelsen af ​​fremmede religioner som buddhisme og islam, var eksotiske og religiøse melodier integreret i kinesisk musik og blev udbredt til det kinesiske folk, arrangeret af religiøse templer.

I Song-dynastiet (960–1279), blev oprindelig operaer som Zaju og Nanxi udført i te saloner, teatre og markedspladser.
Nanxi opera blev skabt af ​​folkemusikforfattere, der kombinerede Song-skuespil med lokale folkesange og ballader.

De var kendetegnet ved deres sproglige udtryksmåde og et stort antal scener. Fleksible vers (qu) der sammen med en populær lokal musik - gjorde både poesi og musik tilgængelig for den almindelige tilskuer.

Cí (kinesisk :詞) er en type lyrisk poesi i traditionen for klassisk kinesisk poesi, der fremføres i faste rytmer, faste toner og variabel linjelængde. Imidlertid er ci- formen for klassisk kinesisk poesi især forbundet med poesien til Song-dynastiet, hvor det faktisk var en populær poetisk form.

Under Yuan-dynastiet, Qu, en anden type litteratur baseret på musik blev populær.
Det var også en periode, hvor mange traditionelle musikinstrumenter blev udviklet som pipa, fløjte og citer.

Under Ming (1368 - 1644) og Qing-dynastierne (1644 - 1911), udviklede traditionel opera sig hurtigt og lokalt i de forskellige regioner.
En af disse særprægede operastilarter blev udført i hovedstaden (nu Beijing), der var en kombination af ​​de forskellige stilarter og skabte dermed Beijing operaen, en af de ​​tre hjørnestene i kinesisk kultur (de to andre er kinesisk medicin og traditionelt kinesisk maleri), der fortsat at blive værdsat, selv i moderne tider.

FolkemusikkenFolkemusikken
Shi jing eller ’klassisk poesi’ (ca. 10. til 7. århundrede f.Kr.) er den tidligste samling af poesi med over 300 digte i forskellige stilarter, der spænder fra populær folkemusik til ceremonielle hymner. Folkesange digtene, afspejlede det arbejdende folks dagligdag og beskæftigelse hovedsagelig emner med landbrugsspørgsmål.

Ud over disse typer af musik, komponerede de arbejdende kinesere folkesange, som også udviklet sig til lokale folkesange.

Folkesangene beskrevet arbejde og dagligdag såsom fiskeri, landbrug, og bønder og var meget populær blandt de almindelige mennesker.

Artikel fortsætter efter annonce
Annonce

Traditionelle Musikinstrumenter
Traditionel kinesisk musikinstrumenter kan opdeles i fire kategorier: strengeinstrumenter, slagtøj, knipset strengeinstrument og blæseinstrumenter.
Følgende er blot et nogle få af dem:

Hestehoved Violinen (kinesisk ma tóu qín马头琴).
Matouqin er et to- strenget strengeinstrument med en trapezformet krop og et håndtag, der er udskåret i form af et hestehoved. Det er et yndlingsmusikinstrument blandt det mongolske folk.
Med en historie på mere end 1300 år, har det endda påvirket europæisk strenge musik, da Marco Polo bragte en tilbage fra sine rejser gennem Asien. Dens brede toneområdet og dybt, diset tone farve udtrykker glæde eller patos af en melodi til sin fulde.

Pipa (Lut)
Oprindeligt opkaldt efter mispel frugt, da dens runde, noget ovale form minder og om den kinesiske lut, som netop hedder pipa.
Udviklingen af Pipa blev anset for at have fundet sted under Qin-dynastiet (221 f.Kr. - 206 f.Kr.).
Under Tang-dynastiet (618-907) havde Pipa nået sit nuværende udseende. Den var elsket af alle - fra det kongelige hof til det almindelige folk - og Pipa spillerne besatte den dominerende plads i orkestret.
Mange kendte forfattere og digtere skabte digte og nævnte Pipa i deres værker.
Efterhånden undergik pipa forbedringer både i spille teknikker og struktur.
Pipa spilleren ændrede fra at holde pipa tværs, til at holde den lodret, og fra at bruge et plekter til at bruge fingrene til at knipse strengene direkte.

Er hu
Erhu, også kaldet 'Huqin ", blev indført fra den vestlige region under Tang-dynastiet. Under Song-dynastiet (960 - 1279), blev den forfinet og forbedret, og nye variationer optrådte.
Det var også et vigtigt instrument til at spille melodien for Beijing Opera.
En Erhu står normalt på skødet, og man stryger buen på tværs af de lodrette strenge.

Artikel fortsætter efter annonce
       Annonce

Fløjte
De tidligste fløjte blev foretaget fra en fuglevinge knogle for over 7.000 år siden.
Efterfølgende er de fleste fløjter lavet af bambus, som tillod endda almindelige mennesker at spille den.
Ved at dække hullerne og blæste gennem siden hullet, mens man flytter fingrene fleksibelt mellem de seks huller, vil en lyd blive produceret der er afslappet og blid lignende lyd fra langt væk.
Det minder altid folk af et pastoralt billede af en landmand rider på en tyr, mens man spiller  fløjte.

Andre artikler om:
Artikel fortsætter efter annonce
       Annonce
Andre relevante emner og annoncer:

Om kina-portal.dk   |   Cookies politik  |   Kina-portal.dk sitemap